Loading...

Brutalistische fotografie in voormalig Joegoslavië

Een fotoproject dat de melancholische geschiedenis van de triomf van het voormalige Joegoslavië over het fascisme en de crisis die tot verdeeldheid in zoveel Balkanstaten heeft geleid, bestrijkt. Dit is de essentie van Jovana Mladenovic’s fotografisch werk getiteld “The Star”.

De hoofdpersonen van de foto’s zijn futuristische en spectaculaire monumenten die zich op zes verschillende plaatsen in het noorden van Servië bevinden en die in de jaren zestig en zeventig in opdracht van president Josip Broz Tito de plaatsen en slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenken.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw waren deze brutalistische betonnen sculpturen, ontworpen door verschillende beeldhouwers en modernistische architecten, een grote aantrekkingskracht op veel bezoekers, totdat ze volledig werden verlaten en hun symbolische betekenis voorgoed verloren ging.

Jovana Mdladenovic is een fotograaf van Servische afkomst die de nostalgische verhalen van het volk van het voormalige Joegoslavië wilde vertellen door middel van de symboliek van deze massieve monumenten met een sterke tegenstrijdige waarde: aan de ene kant weerspiegelen ze de sociale en historische breuk, aan de andere kant zijn het buitengewone esthetische schoonheden.

Het fotoproject omvatte een balletdanser van het Nationaal Theater van Belgrado, volledig in het rood gekleed, om de glorie en de kracht van de geschiedenis van het voormalige Joegoslavië te symboliseren. Daarnaast wilde de fotograaf ook de modewereld erbij betrekken, door samen te werken met vijf modeontwerpers uit Servië.

Een ongewoon en grensoverschrijdend project dat de geschiedenis, de architectuur en de mode van een land dat veel te vertellen heeft, combineert.