Loading...

Rotterdam Centraal Station, wanneer architectuur het gebied verenigt

Het Rotterdam Centraal Station is de internationale doorgang van Rotterdam, waar 46.000 vierkante meter ruimte dagelijks wordt betreden door ongeveer 110.000 mensen die de bus, tram, metro of trein nemen. Vanaf hier verbinden verschillende intercity- en hogesnelheidstreinen de stad met andere Europese landen.
Het gebouw is uitgebreide renovatiewerkzaamheden ondergaan om de noordelijke en zuidelijke delen van de stad te verenigen en tegelijkertijd het station een van de belangrijkste voorbeelden van lokale architectuur te maken.
Het dak heeft een schuine, hoekige structuur, wijzend naar de stad, waarvan het oppervlak bedekt is met zonnepanelen.
Verschillende elementen en details van het oorspronkelijke station, ontworpen in 1957 door Sybold van Ravensteyn, zijn behouden en geïntegreerd in het geherstructureerde gebouw: de klok op de gevel, de grote letters – nu bedekt met ledverlichting – die de naam Centraal Station weergeven en twee granieten beelden te vinden op spoor 1, de “Speculaasjes”.
In de hal bevinden zich 25 winkels, waarvan de meeste tot grote winkelketens en restaurants behoren.

Het interieur, gemaakt van hout en glas, verwelkomt bezoekers in een warme en gezellige omgeving, terwijl de stalen bekleding aan de buitenkant van het gebouw een centrale en majestueuze uitstraling geeft.
Zonlicht bereikt het interieur door de glazen bekleding die uitkijkt over de sporen richting Proveniersside gedurende 250 meter afstand. De zonnecellen, geïnstalleerd in verschillende patronen, creëren een verscheidenheid aan lichteffecten in de binnenruimten van het station.
Er is geen zichtbaar parkeerterrein voor het Rotterdam Centraal Station. De parkeerplaatsen van het station bevinden zich ondergronds en bieden plaats aan maximaal 750 auto’s en 5200 fietsen. De ruimte voor het station is een vrije en goed onderhouden openbare ruimte waarvan de roodachtige bestrating een continuüm vormt met de binnenkant.
Het renovatieproject is ontworpen door Team CS en afgerond in 2013

Photo Credits: Ossip van Duivenbode – rotterdammakeithappen.nl