
Het ontwerp wordt gekenmerkt door de onderlinge relatie tussen materialen, licht en textuur, waarbij elk oppervlak is doordacht om de perceptie van de ruimte te versterken. Een van de oplossingen waarvoor gekozen is, is Lixio®+ van Ideal Work. Dit materiaal draagt ertoe bij om de continuïteit en formele essentie van de ruimtes te bepalen.

Self-Portrait heeft de tweede winkel in London geopend, in de wijk Chelsea, op de hoek van King’s Road en Duke of York Square. Het project is voortgekomen uit de samenwerking tussen Han Chong, oprichter en creatief directeur van het merk, en de New Yorkse architect Andreas Kostopoulos. Door het zelfportret weer als centraal thema op te pakken, worden binnen het concept zelf begrippen zoals reflectie en zelfperceptie verkend door middel van natuurlijke materialen en spiegeloppervlakken die een interactie met elkaar hebben. De focus ligt hierbij vooral op kwaliteit en vakmanschap, kernelementen bij het opbouwen van de eigen identiteit van het modemerk.
De ruimte van 200 m² strekt zich uit over twee verdiepingen, met vloeiend in elkaar overlopende ruimtes en een doordacht samenspel van architectonische elementen, ontdaan van overbodige componenten die de perceptie van de ruimte zouden kunnen verstoren. De muren zijn bedekt met gepigmenteerde klei uit Cornwall, die bewerkt is om een visueel tastbare textuur te verkrijgen, terwijl roestvrijstalen oppervlakken en reflecterende verchroomde afwerkingen de perceptie van de ruimte versterken, waardoor de grenzen tussen binnen en buiten vervagen.



Het overgrote deel van de vloeren en de trappen is bedekt met het cementgebonden materiaal Lixio®+ van Ideal Work, dat een toplaag vormt, gepresenteerd in een geraffineerde melange van wit, grijs en mintgroen. Een combinatie die zich op een harmonieuze manier vervlecht met het kleurenpalet van het interieur en bijdraagt aan het creëren van een evenwicht tussen materiaal en lichtreflecties. Lixio®+, dat bestaat uit een mengsel van cement en marmergranulaat met een dikte tussen de 5 en 12 mm, geeft een nieuwe interpretatie aan de traditionele compositiestijlen volgens de moderne esthetische normen. Hierbij wordt het starre stramien van de serieproductie doorbroken en de onregelmatigheden die typerend zijn voor handwerk behouden. Behalve de esthetiek onderscheidt dit materiaal zich ook door de weerstand tegen slijtage en intensief loopverkeer, het schoonmaak- en onderhoudsgemak, een relatief snelle plaatsing en de mogelijkheid om het aan te brengen op nieuwe ondergronden, zoals cementgebonden dekvloeren en beton, of op bestaande vloeren van keramische tegels of natuursteen. Dit zijn kenmerken die dit materiaal ideaal maken voor prestigieuze commerciële ruimtes, waar duurzaamheid hand in hand moet gaan met een sterke visuele identiteit.
Elk materiaal, en dit geldt ook voor Lixio®+, is gekozen om de rol die het speelt bij het bepalen van de perceptie van de ruimte. De Londense winkel van Self-Portrait vertaalt de visuele taal van het merk naar een winkelervaring die zweeft tussen kunst en architectuur, waar minimalisme niet inhoudt verwijderen, maar verfijnen.