Loading...

In staat zijn om te zien wat anderen niet zien, kan worden gedefinieerd als kunst. Het vermogen van het oog om iets in een kleur of materiaal te vinden en het vervolgens te gebruiken om er iets nieuws en unieks mee te creëren.

Dat is wat ontwerper Francesco Feltrin deed met een Ideal Work® beton oplossing bij zijn project ‘Burnout’.

De jonge ontwerper, kunstenaar en goede communicator Francesco Feltrin begon zijn Burnout-project tijdens het tweede jaar van zijn masteropleiding Design Products aan de Royal College of Art, waar hij werkte aan een studie over de plasticiteit en veelzijdigheid van beton. Van hieruit ontwikkelde hij het idee om op kleine schaal enkele objecten te creëren, waarbij hij op een innovatieve manier gebruik maakt van beton. Toen hij terugkwam in Italië, vroeg hij Ideal Work om een ad hoc beton oplossing voor dit project te creëren.

Geïnspireerd door de techniek die de Zwitserse architect Pete Zumthor toepaste voor de Bruder Klaus Chapel, heeft Feltrin op kleine schaal enkele design-ideeën gecreëerd door op innovatieve wijze gebruik te maken van het decoratieve beton van Ideal Work®, samen met vuur, een essentieel element voor deze collectie.

“Bachelard[1] definieert vuur als iets tussen wetenschap en poëzie, wat precies het concept is waar ik me op richtte bij de ontwikkeling van mijn werk. In dit project is vuur gebruikt als een origineel middel om mijn werk te beeldhouwen. Het Burnout proces gaat in tegen elk gewoon creatief proces, waarbij het combineren, lijmen en lassen beschouwd worden als traditionele manieren om een object te creëren. Burnout ontwerpt de leegte die vervolgens door vuur wordt gebeiteld” beweert Feltrin.

[1] Gaston Bachelard (Bar-sur-Aube, 27 juni 1884 – Parijs, 16 oktober 1962), Franse filosoof

De werken van Burnout ontstaan door de productie van een mal waarin hout en papier worden geplaatst voordat het beton wordt gestort. Daarna wordt het papier binnenin verbrand, maar hoewel men denkt dat het met de vlammen zou verdwijnen, gebeurt er iets anders: een klein laagje blijft stevig. Zo blijft een fragiel, wegwerpmateriaal zoals papier, dat ogenschijnlijk in de vlammen zou verdwijnen, achter en wordt het iets dat tientallen jaren kan meegaan.

“Ik ben nog steeds hard aan het werk om een taal van verbrande oppervlakken te definiëren en het lijkt me duidelijk dat het resultaat elke keer anders zal zijn, zelfs bij het maken van een beperkte reeks van hetzelfde item. Het is het vuur zelf dat dit unieke effect verzekert. Ik heb de algemene vorm onder controle, maar vuur bepaalt het uiteindelijke resultaat door het beton te beeldhouwen en dit onvoorspelbare en ongelooflijke resultaat te creëren.”

Het Burnout project is gepresenteerd op het London Design Festival 2018, Future Heritage 2018, 2019 Collection en maakte onlangs deel uit van de Satellite Exhibition in Milaan 2019.

Wie is Francesco Feltrin?

Na zijn afstuderen in Architectuur aan de Universiteit van Triëst, verhuisde Francesco in 2016 naar Londen om een Master Degree in Design Products te volgen aan het Royal College of Art. Het is in deze periode dat hij begon met de productie van zijn beton- en keramiek-kunstwerken.

Zijn stijl is direct duidelijk: een brutale, experimentele, psychedelische, vrije maar ook cerebrale en methodische taal. Opgegroeid in een mechanische ingenieurs-familie, combineert Francesco dit wetenschappelijke en rigoureuze universum met de grote gevoeligheid die hij van zijn moeder, een Italiaanse leraar, heeft geërfd. Een echt interessante combinatie voor zijn kunst.

 

Zijn missie: cultuur een belangrijke plaats geven binnen de maatschappij, die momenteel te veel en te vaak gericht is op praktische en directe zaken.  

“Cultuur heeft tijd nodig, mijn werk heeft tijd nodig, voor het bestuderen en kiezen van de materialen. Daarom heb ik Ideal Work gevraagd om deel te nemen aan mijn Burnout project: het bedrijf heeft niet alleen een aantal innovatieve en effectieve producten ontwikkeld, zoals Microtopping®, maar was ook in staat om een specifiek, op maat gemaakt product te ontwikkelen, met een grote professionaliteit en een diepe kennis van het materiaal.”

 

www.francescofeltrin.com/