Loading...

Een project dat de bezoekerservaring in de wijnmakerij een nieuwe wending geeft door historische ruimtes om te vormen tot een moderne locatie voor ontmoeting en storytelling. Acid stained oftewel behandeld met zuur vormt de rode draad die het verleden verbindt met eigentijds ontwerp.

Het renovatieproject van de hoofdvestiging van het Wijnhuis Bertani in Grezzana, in de provincie Verona vormt een dialoog tussen verleden en heden, om de ruimtes van de wijnkelder een nieuwe setting te geven voor de ontvangst van bezoekers. De renovatie heeft ongebruikte ruimtes tot leven gebracht en er is een belevingsroute gecreëerd die de bezoekers meeneemt door de geschiedenis van het wijnhuis. Het wijnhuis Bertani, dat opgericht is in 1857 en tegenwoordig deel uitmaakt van Angelini Wines & Estates, heeft opdracht gegeven aan Luca Aureggi, Maurizio Condoluci en Laura Franceschini van het architectenbureau Westway Architects in Rome om innovatie en architectonische elegantie met elkaar te versmelten. Dit resulteerde in drie nieuwe, grote ontvangstruimtes – de Sala Fondatori, Sala Archi en Sala Torchi – die, ondanks hun uiteenlopende afmetingen en functies, met elkaar verbonden zijn door één gemeenschappelijk element: een naadloos vloeroppervlak dat verkregen is met de Acid stained-vloeroplossing van Ideal Work.

De met zuur behandelde vloer (Acid stained-vloer), die een oppervlakte van meer dan 400 m² bestrijkt, vormt de rode draad die de verschillende ruimtes met elkaar verbindt. Het is een eigentijdse interpretatie van de rode Veronees marmeren bekleding in de historische wijnkelder eronder. De keuze van de kleur is niet toevallig: rood, een geologische erfenis van het Veronese landschap, die teruggehaald is en waar via een ambachtelijke bewerking van het beton een hedendaagse interpretatie aan gegeven is.  Het oppervlak wordt met de hand gekleurd met speciale zuren op basis van metaalzouten, die in het beton dringen en het van binnenuit permanent van kleur veranderen.

Met de Acid stain-technologie van Ideal Work kunnen er subtiele nuances met wisselende kleureffecten, metallic glans en variërende schakeringen in het oppervlak worden gerealiseerd, met het ongelijkmatige en unieke karakter wat zo typerend is voor handwerk.  Een samenklank qua stijl weerklinkt in elke zaal en vormt de rode draad die het geheel verbindt. De Sala Archi, het centrale vertrek, is ontworpen volgens de logica van een museum, architectonisch bepaald door bogen die al aanwezig waren en verrijkt met historische voorwerpen, die uit hun oorspronkelijke context zijn gehaald, zoals oude sjablonen, antieke stempels, wijnoogstmanden en druivendroogmatten. Dezelfde aandacht voor storytelling komt terug in de Sala Torchi, waar een sfeervolle ruimte is gecreëerd rond twee oude wijnpersen, als hoeders die waken over de herinnering aan het wijnmakersambacht. De Sala Fondatori, gewijd aan de broers Giovan Battista en Gaetano Bertani, is bedoeld als een flexibele ruimte voor proeverijen en vergaderingen, dankzij een verplaatsbare wand waardoor de ruimte opgedeeld kan worden.

Acid stained is opgenomen als een element dat ambacht en geschiedenis uitstraalt; een “betonklop” die het werk van de mens en de verbondenheid met het gebied symboliseert. Het doorlopende, naadloze oppervlak is niet alleen onderhoudsvriendelijk, maar roept vooral een gevoel van ruimte en harmonieuze eenheid op. Het belichaamt een gastvrijheidsconcept waarin het verleden wordt verteld en in ere wordt gehouden via de middelen en taal van het heden.

Datum: 2024

Locatie: Verona, Italië

Designer: Westway Architects, Arch. Maurizio Condoluci

ph: Martiradonna

Oplossingen gekozen voor Cantine Bertani