Loading...

Op het enorme brede gebied van grafische vormgeving en ontwerp is het Pantone systeem een ​​onmisbare hulpbron voor professionals en creatievelingen over de hele wereld. In dit artikel zullen we dieper ingaan op het Pantone systeem en de geschiedenis, het nut en de werking ervan, de toepassingen en het belang ervan in de wereld van design ontdekken.

Het Pantone systeem: de geschiedenis

Het Pantone systeem, dat ook bekend staat als het Pantone Matching System (PMS), is in 1963 bedacht door Lawrence Herbert. Herbert was een jonge werknemer bij een drukkerij en werd geïnspireerd om een ​​gestandaardiseerd kleurensysteem te creëren toen hij besefte hoe moeilijk het was om doeltreffende resultaten te bereiken bij het maken van kleurendrukwerk. Dit systeem is uitgegroeid tot een hoeksteen in de wereld van de grafische vormgeving en drukwerk, waardoor professionals duidelijk en nauwkeurig kunnen communiceren over de gewenste kleuren.

Het Pantone systeem: wat is het?

Het Pantone systeem was duidelijk een echte revolutie op het gebied van vormgeving en productie en bood een betrouwbare en universele manier om matchende en vastomlijnde kleuren over de hele wereld te selecteren en te reproduceren.

Vanuit het samengestelde woord, bestaande uit “pan” plus “tone”, wat “alle kleuren” betekent, heeft Pantone een systeem ontwikkeld voor het catalogiseren en identificeren van meer dan 10.000 soorten kleuren.

Het Pantone systeem introduceerde een bedrijfseigen nummering en kleurenkaarten aan de hand waarvan de grafische ontwerpers precies kunnen zien hoe de kleur op papier of andere media verschijnt.

Pantone is vandaag de dag toonaangevend op het gebied van kleur en zet wereldwijd de standaard op het gebied van de grafische vormgeving en voor het gebruik van kleuren in de industriële en chemische sector.

 

 

Het Pantone systeem: hoe werkt het?

Het Pantone systeem werkt door aan elke kleur een uniek PMS nummer toe te kennen, waardoor nauwkeurige overeenstemming mogelijk is. Dit nummer bestaat uit een reeks cijfers gevolgd door de letters U, C of M, die het soort papier aangeven waarop de kleur wordt afgedrukt: “ongecoat”, “gecoat” of “mat”.  De keuze van het substraat voor het drukwerk is cruciaal, omdat zelfs dezelfde kleur op verschillende oppervlakken, bijvoorbeeld op een muur of glas, enigszins kan variëren. Om deze uitdaging aan te gaan, biedt Pantone twee sets PMS kleuren: glad (gecoat) en ruw (ongecoat), waarbij dezelfde inkt gebruikt wordt maar die zich anders gedragen al naargelang het substraat.

De Pantone code wordt ook gedefinieerd door een reeks van zes cijfers, waarbij elk paar cijfers een nauwkeurige betekenis heeft. Bijvoorbeeld Pantone 16-1546:

– 16 verwijst naar de lichte of donkere waarde van de kleur

– 15 geeft de tint aan waartoe de kleur behoort: geel, rood, blauw, groen

– 46 beschrijft het chromaniveau van de kleur (d.w.z. het zuiverheidsniveau van de kleur)

Het Pantone systeem: de toepassingen

Het Pantone systeem heeft een breed scala aan toepassingen waardoor het essentieel is in diverse creatieve en industriële sectoren:

– Drukwerk

– Verpakkingsindustrie

– Industrieel ontwerp

– Interieurontwerp

– Mode

Daarom heeft Pantone twee kleursystemen ontwikkeld, afhankelijk van de specifieke referentiemarkt: het zogenaamde “Pantone Matching System (PMS)” en het “Pantone Fashion, Home + Interiors (FHI)“. Deze twee soorten kleursystemen zijn namelijk gericht op verschillende eisen en hierbij wordt rekening gehouden met de kleurweergave op verschillende soorten materialen en met verschillende kleurstoffen.

 

 

Pantone: kleuren en trends

De wereld van design en mode wordt diepgaand beïnvloed door Pantone. Het Pantone Color Institute speelt binnen het bedrijf een sleutelrol bij het voorspellen van wereldwijde kleurtrends en elk jaar wordt, door middel van diepgaande studies en analyses van trends die op dat moment in trek zijn, de “Pantone kleur van het jaar” gekozen: voor 2023 is dit Viva Magenta. Een keuze die de mode en de hedendaagse esthetiek stuurt en de inspiratie vormt voor een breed scala aan designobjecten, grafische experimenten en het ontwerpen en maken van toonaangevende en modieuze kleding.

Verder biedt het Pantone Color Institute advies aan bedrijven over het strategische gebruik van kleur in het logo van het merk en bij het maken van de producten, omdat de emotionele en psychologische kracht van kleur zeker bijdraagt ​​aan de vorming van de perceptie van een merk. 

Pantone kleuren en dat niet alleen. Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op de officiële website van Pantone!